Miljöhotet



För en tid sedan blev jag medlem i Greenpeace. På grund av att jag inte alltid sympatiserat med deras kontroversiella metoder var det först ett svårt beslut, men till sist valde jag ändå att bli medlem.

 

Jag tycker det är extremt obehagligt att evolutionen har satts ur spel på grund av våra miljögifter/kemikalier som släpps ut i våra floder, sjöar och hav. Det är fiskarna som påverkas mest av våra utsläpp, läkemedel och p-piller tar sig ut från reningssystemen opåverkade, fiskarna tar upp dessa ämnen och resultatet blir att hannarna blir tvåkönade, producerar ägg samt får svårt att reproducera sig. Forskning visar att samma fenomen (till viss del) sker även på land hos ryggradsdjuren, däribland människor. Vi håller med andra ord på att göra oss själva sterila.

 

Sedan har vi den massiva utresningen av fisk som vi människor genomför varje dag. Om det fortsätter i samma takt så finns det ingen fisk kvar i haven om 40 år. Fisken utrotas, korallrev förstörs och istället får vi en utbredd algblomning i för övrigt tömda hav. Men ändå görs ingenting! I alla fall inte tillräckligt. Det måste införas ytterligare fiskestopp, skydd av vissa utsatta havsområden och minskning av utsläppen. Jag läste bland annat en artikel om Isabella Lövin som fick Stora journalistpristet 2007 för sin bok ”Tyst hav – jakten på den sista matfisken”. Hon menar att mycket har förändrats på bara en mansålder. ”Jag läste nyligen Thor Heyerdahls bok om hur han reste med flotten Kon-Tiki. Då var Stilla havet fullt av hajar och havssköldpaddor. Flygfiskarna landade ombord, han behövde inte ens fiska. Hans barnbarn gjorde om färden för något år sedan. De såg ett öde hav fullt av plastskräp.”

 

Jag är ingen miljökämpe men jag försöker med små medel varje dag minska min belastning på miljön. Nu cyklar jag mest och försöker köpa så mycket ekologiskt och närproducerat som min plånbok tillåter. Jag kan rekommendera en bok som heter ”100 sätt att rädda världen” av Johan Tell. Den har några år på nacken men är mycket vettig och helt utan pekpinnar. Små enkla tänkvärda tips som man kan ta till i vardagen för att tillsammans skapa en mer hållbar framtid. Mycket läsvärd!



Kommentarer
Postat av: My

Men vad bra Andrea!! :)



Det här med sterilitet visste vi ju dock redan.... Hm.

2011-05-25 @ 10:49:09
Postat av: Andrea

Visst är det intressant? Men väldigt skrämmande. De senaste åren har människor och djur utsatts för ca 100 000 nya substanser och till och med EU-kommissionen erkänner att 99% av dem inte omfattas av ett tillräckligt regelverk! Och det värsta är att det inte ens finns säkerhetsinformation för 85% av de här produkterna.



Har du läst någonting om ftalater?

2011-05-25 @ 11:15:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0