Vi cyklar runt i världen...


Våren är här och nu är det dags att köpa sig en ny cykel. Tydligen hade min gamla mountainbike från 1800-talet totalt rostat ihop. Fram till för ett halvår sedan ungefär uttalade jag ordet mountainbike som måntenbike. Det är pinsamt. Och jag kan inte komma på någon annan anledning än att jag förmodligen uttalade det så när jag var liten och inte riktigt visste hur man skulle säga. Sedan har det hängt kvar. Men det har bara månten kombinerat med bike. Jag har aldrig sagt Månt Everest eller Brokeback Månten... Som sagt, jävligt pinsamt. 

Men det var ganska kul när sanningen uppdagades. Satt tillsammans med en kollega någongång i somras och snackade cyklar på rasten. Det var då jag berättade att jag hade en snygg måntenbike för många år sedan. Han sa ingenting då men ett par timmar senare så kom vi in på cykelsamtalet igen och han sa "Jag har haft min mountainbike i flera år, eller måntenbike som du säger..." Jag blev förvirrad. "Vänta, vad menar du nu?" Ett litet leende spred sig över min kollegas läppar "Ja, du säger ju måntenbike?"

Åh. Herre. Gud. Efter några sekunder insåg jag plötsligt mitt brutala misstag och felsägning. Jag hade gått runt i tron om att mountainbike uttalades måntenbike i över 18 år.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0