Läderlappen? Vem är det?

Här kommer en halvdan recension av "The Dark Night" som jag såg på bio igår. Och jag har väl egentligen bara en sak att säga om den. Den hade inte varit någonting utan bortgångna Heath Ledger. Han är fantastisk som Jokern. Jag är väl medveten om att han har hyllats av alla recensenter överallt och varje recensent tävlade om vem som kunde hylla Ledger bäst. Jag var lite skeptiskt till det hela den karusellen måste jag säga. Men oj så fel jag hade. Han briljerar verkligen i varje scen han är med i och fullständigt överglänser alla de andra skådespelarna. Både Gary Oldman och Christan Bale.


I övrigt var filmen tyvärr lite rörig och det var svårt att hålla reda på alla olika historier och hämndaktioner som skulle genomföras stup i kvarten. Jag kommer på mig själv att störa mig på alla män som skjuter hej vilt och kvinnor som vill stadga sig . Men mest av allt stör jag mig på Bales otroligt löjliga, väsande röst som han använder när plastöronen och manteln åker på. Då vill jag bara resa mig upp och lämna biosalongen. Men det gör jag inte, för jag måste se hur det går för Jokern.


För att återgå till den positiva sidan igen finns det även en hel del snygga mörka actionscener och regissören har verkligen ansträngt sig för att göra Batman till mer än en fjantig serietidningsfilm (Läs: Fantastic Four, urk). Men när filmen är slut har jag glömt all det där och framförallt har jag glömt bort Batman, som faktiskt känns som en bifigur i sin egen film. Det enda som etsat sig fast i minnet är Heath Ledger och jag blir uppriktigt sorgsen över att han inte lever längre.


 Bild: google.se


Kommentarer
Postat av: Sprack

Ett mycket gediget hantverk från Ledger, som för övrigt också talar med konstlad röst som Jokern. Ledger hade en speciell karaktär i sin röst som man minns från hans andra filmer, han talar på sätt och vis med läpparna nästan stängda. Inget av Ledgers röst återfinns dock i porträtteringen av Jokern, vill minnas att man endast i någon scen anade Ledger där bakom.



När det gäller Batmans röst så älskar jag den, mörk och uppfordrande, tycker man har lyckats ljudsätta serietidningskänslan. Rösten är helt i linje med de mörka omgivningar Batman rör sig i. Dock gör sig Batmanrösten kanske bäst i de scener där han inte medverkar i längre dialoger. Den uppfordrande känslan träffar hårdast när Batman är korthuggen.



Operasångaren Nikola Matisic klargör mycket fyndigt hur Batmans röst fungerar: "Batmans röst är fullständigt realistisk! Den håller exakt samma tonläge som Bruce Wayne. Däremot inkluderar han som Batman de 'falska' stämbanden i sin röstproduktion vilket orsakar denna skrovliga effekt, som många mindre utvecklade lyssnare uppfattar som mörkare. Det är alltså samma tonhöjd, däremot får Batman mer undertoner (i röstens ljudspektra) genom denna röstteknik. Death metal-sångare använder också detta sätt vilket faktiskt med träning inte behöver vara tröttande."

2008-09-24 @ 13:44:37
Postat av: Anonym

Ojojoj, du har gjort det igen och skrivit en rolig och bra recension, du borde söka jobb på Nöjesguiden Andrea. Dina verk platsar bland deras som alltid får en att garva, men ändå ger en bra bild av vad man kanske inte ska lägga stålar på.

2008-09-27 @ 14:36:05
Postat av: Lajnen

Ja, det var jag som skrev förra

2008-09-27 @ 14:36:37
Postat av: Andrea

Tack Lajnen, det där förtjänade jag inte, men tack ändå :)

Sprack: Jag tycker nog Batmanrösten gör sig bäst där han inte medverkar i några dialoger alls.

2008-09-28 @ 19:53:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0