Synfel


Satt och räknade lite på hur mycket pengar jag har fått betala på grund av att jag ser som en mullvad. Det hela började med att jag fick glasögon när jag var runt 11 år, tyckte det var ofantligt fult och det var riktigt stor töntvarning på glasögon. 11 år är en känslig ålder. Jag vägrade såklart använda dem och på grund av detta fick jag istället sitta i bänkraden längst fram i skolan så jag skulle se tavlan. Bara det är ju också töntvarning på, sitta längst fram som ett annat redebarn. Som tur var hade vi bestämda platser på den tiden så ingen visste om min lilla hemlighet. Fröknarna fick smussla för att jag jämt skulle "råka hamna" längst fram när vi bytte platser. Tiden efter det är lite luddig huruvida jag använde glasögonen eller inte. Men när jag var 13-14 år så skaffade jag kontaktlinser. Månadslinser. De kostade cirka 800-900 kronor för sex stycken par inklusive en synundersökning som jag gjorde en gång i halvåret. Så under 10-11 år har alltså jag betalat över 18 000 kronor för små plastsaker som man stoppar i ögat. (Jag började betala detta själv när jag fick extrajobb, så allt har jag inte betalat, nej.) Under denna tiden har jag även haft tre par glasögon som har kostat 4000-5000 kronor styck. Nu på senare år har priset på linserna höjts till 1200 kronor för sex par, på grund av jobbiga brytningsfel och sån skit. Jag fick även betala rätt så mycket extra för de senaste glasögonen så att det skulle vara så tunna glas som möjligt. Annars hade det blivit Cola-bottnar. Och det, mina vänner, är inte snyggt. Jag använder inte ens glasögonen så mycket, vet inte varför, eftersom jag tycker att de jag har är riktigt fina. Jag har dem oftast när jag sitter och sunkar hemma, som nu, i skrivande stund.


Eftersom jag använder linser ca 16 timmar om dagen och är väldigt beroende av dessa så funderar jag ibland på hur det skulle gå ifall jag hamnade på en öde ö någon gång. Det skulle ju inte funka. Jag klarar knappt att gå från sängen till badrummet utan linser eller glasögon. Jag har funderat på att göra en ögonoperation, men är alldeles för feg. Tänk om något går fel och jag mister den lilla syn jag har! Huuuu...hemska tanke. Jag får helt enkelt nöja mig med att kort och gott vara en four-eyes. Fast med linser då.


Kommentarer
Postat av: Vix

Ojoj, här kommer det fram saker ur det förflutna som jag inte hade en aning om!

2008-02-24 @ 20:31:53
Postat av: Pierre

Jämför kostnaderna med en operation :) Det e ju hiskeliga summor på linser och glasögon.

2008-02-28 @ 09:07:36
Postat av: Andrea

V: Berättade aldrig jag att jag fick glasögon i femman? Haha. Men det stämmer att fröknarna (Astrid och Susanne smusslade för min skull. Sjukt va? ps. Kommer du ihåg när Astrid började gråta?
P: Ja, kostnaderna för en operation är inte så farligt dyra faktiskt, ligger väl runt 20-25 000:- ungefär, vilket är överkomligt :) Men tyvärr, I don´t have the guts...

2008-03-01 @ 10:55:27
Postat av: V

Glömmer aldrig när astrid grät... det hände även några gånger i sexan men då slapp ju du se eländet.

2008-03-02 @ 19:06:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0