Lord of the Legends

I fredags såg jag "I am Legend" med Will Smith i huvudrollen. Filmen är baserad på en sciencefictionsbok från 50-talet, och boken har blivit filmatiserad en gång innan. Den börjar väldigt lovande med introduktion om hur man funnit ett vaccin mot cancer. Något går tyvärr snett och plötsligt har vi att göra med ett virus som orsakar mänsklighetens förfall, eller ja, viruset gör så att människorna förvandlas till varelser med kraftiga vampyrkomplex. Vissa människor är immuna, en av dem är forskaren Neville (Smith) som febrilt försöker skapa ett botemedel i sitt källarlabb.


New York ligger öde medan Neville, den enda överlevande i staden, och hunden Sam som är hans trogna följeslagare cruisar runt med Bob Marley i högtalarna på de övergivna gatorna. New York är fullt av djur och natur, några hjortar här, ett lejon där. Regissören F. Lawrence lyckas bygga upp en kuslig stämning den första delen av filmen, Neville går säker på dagarna då de smittade, solskygga varelserna befinner sig i sina mörka vrår. Men på nätterna härjar de fritt, letande efter föda, medan Neville gör sitt bästa för att stänga in sig i sin lägenhet. Nevilles plågsamma ensamhet blir påtaglig och Smith visar i denna film att han är mer än bara en komiker a la Fresh Prince. Han besitter ett brett skådespelarregister som vi fick bevisat för oss redan i "Pursuit of happiness" (som för övrigt är en rätt så medioker film). Det är i filmens andra del handlingen och effekterna börjar spåra ur. Vampyrzombierna är värdelöst gjorda dataanimationer, riktiga människor med smink hade varit betydligt bättre för ett mer autentiskt intryck och slutet på filmen ger mig kväljningar. Trots detta rekommenderar jag ändå filmen, stämningen, Smith och det vackra fotot. En annars så levande stad som New York helt i ruiner är rätt så häftigt att se.


Tillägg
: Vi såg filmen på en liten skärm, den gör sig nog betydligt mycket bättre på en stor.

image20
Bild från yahoo.com


Kommentarer
Postat av: Virre

Dea... du har inte funderat på att bli filmkritiker? Du skriver ruggigt bra!! Köss

2008-02-04 @ 14:29:36
Postat av: lajn

Andrea Fahlén? Andrea Säfström? Andrea den kvinnliga versionen Orvar. Där har vi det. Mui bra och sant. Hade faktiskt varit intressant att se hur den gjorde sig på bio, fast det var ganska skönt att se den hemma, utan en massa störande människor o på TVn också. Synd att inte boken finns att låna någonstans.

2008-02-04 @ 20:29:01
Postat av: Andrea

Tack tjejer, det värmde :) Ja, jag blir också väldigt sugen på att läsa boken faktiskt. Vi får inte heller glömma att se den versionen med Vincent Price! Minns du kortfilmen Tim Burton gjort om den lille pojken vars största idol var Price? Priceless om jag får säga mitt (Andrea?tönt?)

2008-02-04 @ 21:58:11
Postat av: goldi

hahahahhahahahahhahaha!!! Nä, så jävla priceless!

2008-02-04 @ 22:34:54
Postat av: My

några hjortar här, ett lejon där... hahaha! Deo, månne du funnit ditt kall? Jättebra recension, substans men roligt! :D NU ska jag lägga mig. kärlek.

2008-02-04 @ 22:43:13
Postat av: Virre

ja, men nu måste jag vara pinsam och fråga: Vem sjutton e Vincent Price?

2008-02-05 @ 19:30:12
Postat av: Virre

Eller varför inte: Andrea Modiri, mohahaha!!!

2008-02-05 @ 19:31:05
Postat av: Andrea

haha, modiri! no way José!

Vincent Price är en skådis som tyvärr är död nu. Han var bland annat med i Edward Scissorhands och en massa filmer från 60- och 70 talet! Stilig var han också ;)

2008-02-05 @ 22:46:25
Postat av: Virre

Om han var med i scissorhands måste jag ju veta vem det är, jag äger ju t.om den filmen! jaja, jag får väl söka på google, hehe... ps. en PINSAM confession: jag sökte på bilder av Danny igår...kan det bli mkt värre än så? Ds.

2008-02-06 @ 10:47:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0