Dubbelmoral

Vad är grejen med Aftonbladets nöjesrubriker? Måste man göra en "fyndig" rubrik till varje liten notis? Jag förstår inte. Är det för att artikeln är så tråkig i sig som rubrikmakarna känner sig tvingade att göra det mer intressant? Jo, så är det säkert. Jag kan tänka mig att de känner en enorm tillfredställelse när de hittar den där perfekta rubriken som är sådär perfekt "träffsäker". Ibland känns det dock som att allt krut läggs på rubrikerna men att själva artikeln är lika platt som en pannkaka. Här är några godbitar från veckans skörd:



"Släng dig i väggen, Demi!"

(Artikeln handlar om Sharon Stone som dejtar en 26 år yngre man. Det är just uttrycket "Släng dig i väggen" som jag stör mig på. Så sjukt töntigt.)


"Stjärnans heta badsemester"

(Denna rubriken använder Aftonbladet alltid så fort de publicerar kort på en kändis på en strand. Ordet heta får gärna stå i röda, feta, osiga bokstäver så att vi verkligen ska förstå hur hett det är. Okej om det handlar om Jude Laws heta badsemester, men när jag ser rubriken samt en bild föreställande Rod Stewart i neongröna speedos är det inte lika kul längre.)


"Ooops! Hon gjorde det igen"

(Britney måste ångra bittert att hon gjorde en hitsingel med den titeln. Så fort det handlar om Britney Spears så ser vi alltid denna uttjatade rubrik som år efter år efter år används i artiklar om henne. Det kan handla om allt från att hon tankar bilen till att hon blir gravid. Kom på nått nytt! Och detta gäller inte bara Aftonbladet, utan alla tidningar i världen.)


"Vilka mode-missar"

(Stjärnor som inte klär sig enligt normen. Några som alltid förekommer är Mariah Carey och Bai Ling, som utöver sina karriärer är kända för att gå sin egna lilla väg när det gäller mode och trender. Något som jag ibland kan tycka borde uppskattas en smula istället för ständigt klankas ned på. Det är faktiskt kul när någon vågar sticka ut på röda mattan.)


"Slitstarkt, tjejen!"

(Modereportage om slitna jeans. Fick personen som kom på denna rubrik löneförhöjning?)


Egentligen kan jag fortsätta hur länge som helst, men jag tror att budskapet har gått fram och att det räcker för denna gång.


Ett litet tillägg: Jag klickar in på Aftonbladet nästan varje dag, så det finns väl en slags hatkärlek till dessa rubriker. Jag skyller på att jag kommer från Göteborg, och här gillar vi ju ordvitsar i alla dess former.


Kommentarer
Postat av: My

haha! huve på spika.

2008-08-27 @ 11:20:21
Postat av: Sjö

Meh bloggarå!

2008-09-01 @ 20:14:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0